Skriv för skumläsare

Steven Krug skrev en fantastisk bok som heter “Dont make make me think”.

Han lär oss att folk skumläser och sällan läser på riktigt online. 

Exempel

Skriv inte såhär:

Jag har full sympati för denna annons. Den är snyggt skriven. Massor av korta meningar. Alla flyter väl in i varandra. Men tyvärr läser du den inte i första taget. kanske inte alls.Låt mig förklara. Innan din hjärna ens börjar läsa något skannas det av dina ögon. Dina ögon kontaktar då din hjärna och säger antingen ”Ja, detta ser lättläst ut!” eller ”Nej, leta vidare kompis”. När du trycker in en massa ord i en enda lång super-paragraf blir det det sistnämnda. Ögonen säger, ”Undvik detta stycke!”. Din hjärna svarar ”ok”. Resultat: Oavsett hur bra texten är, kommer den inte att bli läst.

Skriv istället såhär:

Alla skummar! 

Ja alla skummar igenom sidan innan

man bestämmer sig för att läsa utvalda delar.

Så gör det lättläst!

Besökarna tänker, hur känns detta i mina ögon? 

”Lätt att ta till sig” eller ”Hjälp vad många ord!”.

Sug in mottagarna!

”Lättläst” suger in dig. Och innan du knappt hunnit blinka har du läst hela annonsen!

– Daniel

Lämna en kommentar